Danmarks største vækstkomet indenfor it hosting

 

Sotea - tænk på os som din it afdeling

Sotea har fuld fart på: Er vokset med over 25 procent hvert år siden 2009

Med et driftsresultat, der er løftet med over 300 procent på tre år, ender hosting-selskabet Sotea øverst på skamlen i hosting-kategorien i Computerworlds årlige it-komet-undersøgelse. Med et simpelt forretningskoncept udfordrer Sotea den klassiske hosting-branche, fortæller direktør Jess Teilmann. Se hans vækstopskrift her.

Silkeborg-selskabet Sotea har valgt at gå mod strømmen i det konkurrenceprægede hosting-marked.

Dyrt konsulentarbejde efterfulgt af en strøm af timefaktureringer er dømt ude. I stedet er et stålfast fokus på standardisering og automatisering i højsædet, hvor prisen er fast.

Den tilgang har givet pote for Sotea. Med en stærk kundetilgang har hosting-selskabet løftet driftsresultatet med over 300 procent fra 2016 til 2019. Tilbage i 2016 lød driftsresultatet på 22 millioner kroner.

I Soteas seneste årsregnskab fra 2019 lød tallet på 75,5 millioner kroner. De stærke vækstrater er med til at sikre Sotea førstepladsen i hosting-kategorien i Computerworlds it-komet-undersøgelse for 2020.

På andenpladsen findes Microdata fra Brøndby på Københavns Vestegn og tredjepladsen er nordsjællandske Motus.

I 2019-udgagen af it-komet-undersøgelsen var det team.blue, tidligere kendt som Zitcom, der løb med første pladsen. I dette års udgave ender Zitcom fra Skanderborg på en fjerdeplads.

”I et klassisk setup er det lige modsat. Jo mere bøvl kunden har, desto flere fakturaer kan man sende, og desto bedre forretning får man. Så er det bare sværere at holde på kunden. Sat lidt på spidsen, så kan man tjene penge på egne fejl. Det kan vi ikke hos Sotea, da vi har en fast pris, så tingene skal bare spille hos os.” - Jess Teilmann, CEO

En it løsning med et fast it team

Tocifret vækst gennem et årti

Vækstraterne er dog ikke usædvanlige for Sotea. Gennem de sidste 11 år er selskabet nemlig vokset med minimum 25 procent om året.

Det fortæller administrerende direktør Jess Teilmann, der stiftede selskabet tilbage i 2000 sammen med Bo Jensen.

Selvom væksten stryger i vejret, er selskabets medarbejderstab ikke øget betragteligt. For 2018 og 2019 havde selskabet 20 medarbejdere i gennemsnit.

Her ligger succesformlen i selskabets forretningsmodel, lyder det.

“En af nøglerne til vores vækst er selvfølgelig, at vi er gode til at holde på kunderne. Når vi lukker en ny kunde, så bygger vi hele tiden ovenpå vores forretning, da vi er abonnementsbaserede,” fortæller direktøren.

Når kunderne bliver hængende år for år, skyldes det Soteas gennemskuelige måde at gå i markedet på, lyder det.

“Vi arbejder rigtig meget med at gå i markedet med et koncept, som kunden forstår,” siger han og tilføjer:

”Vi udfordrer i høj grad status quo i branchen, der er kendt for at sende timefaktureringer i et væk. Det kan godt være, man laver en hostingaftale med en virksomhed om at drive dens it, men det er ofte meget begrænset, hvad du får i den hostingaftale – og så bliver der ellers bon’et igennem, lige så snart du bevæger dig udover den grænse.”

”I et klassisk setup er det lige modsat. Jo mere bøvl kunden har, desto flere fakturaer kan man sende, og desto bedre forretning får man. Så er det bare sværere at holde på kunden. Sat lidt på spidsen, så kan man tjene penge på egne fejl. Det kan vi ikke hos Sotea, da vi har en fast pris, så tingene skal bare spille hos os.” Jess Teilmann, administrerende direktør i Sotea.

Glad eller gratis-modellen Sotea har derfor valgt en tilgang, der hedder, at når en aftale er indgået med kunden, så garanteres prisen. Derved vil kunden aldrig få nogle ekstra regninger eller timefaktureringer tilsendt.

”Vi har en glad eller gratis-model, hvor vi flytter det hele, implementerer og bruger de 200 timer eller hvad det nu tager at flytte kunden ind. Hvis det ikke lever op til deres forventninger, så kan de pakke deres gode tøj og gå og sige pænt nej tak. Det kan vi gøre, fordi vi ved, at det ikke sker. Der er ikke kunder, der springer fra,” tilføjer han.

Sotea går i markedet med en all inclusive-model til en fast pris, hvor alle kunderne drives ens. Derfor har selskabet investeret meget i standardisering og automatisering, så der ikke opstår uhensigtsmæssige problemer.

For at denne model er indbringende kræver det, at outsourcingen kører problemfrit. Her er det i Soteas og kundens interesse, at der ikke er for meget bøvl. Men netop den tilgang er vendt på hovedet i forhold til det klassiske setup i branchen, forklarer Jess Teilmann.

”I et klassisk setup er det lige modsat. Jo mere bøvl kunden har, desto flere fakturaer kan man sende, og desto bedre forretning får man. Så er det bare sværere at holde på kunden. Sat lidt på spidsen, så kan man tjene penge på egne fejl. Det kan vi ikke hos Sotea, da vi har en fast pris, så tingene skal bare spille hos os.”

Blev opslugt af IT Relation

Danske IT Relation har været på opkøbstogt i Danmark den senere årrække, og tilbage i december 2018 overtog selskabet Sotea, der indtil da var ejet af stifterne.

Nu er Sotea blevet en del af en større koncern, hvilket giver en række fordele, lyder det.

”Vi har fået større muskler, og fået en sparringspartner, der er væsentlig større end os selv, som vi kan læne os op ad. Men Sotea er 100 procent en selvstændig virksomhed, og vi kører med vores helt eget koncept.”

Samtidig opstår muligheden for at købe virksomheder, der passer ind i Sotea. Det skete eksempelvis i start oktober 2020, hvor selskabet købte den sjællandske virksomhed Hostingkompagniet med seks ansatte.

Hostingkompagniet vil snart skifte navn til Sotea og benytte samme koncept, hvor 95 procent af forretningen er abonnementsbaseret, forklarer Jess Teilmann.

Med Soteas 20 medarbejdere og de nytilkomne fra Hostingkompagniet er medarbejderstaben oppe på 26.

For 2020 regner direktøren med, at Sotea alene når en omsætning på 40 millioner kroner. Det er først efter årsskiftet, at Sotea og Hostingkompagniet vil gå under samme CVR-nummer.

”Vi regner med at ramme 60 millioner næste år med maksimalt 30 medarbejdere. Så det fortæller lidt om, hvor effektivt vi driver forretningen. Vi har cirka 500 virksomhedskunder og måske 7-8.000 brugere,” siger Jess Teilmann om forudsigelserne for 2021.

Hvis tallene holder stik, vil Sotea fastholde de tocifrede vækstrater, der har præget selskabet det sidste årti.

- Computerworld

Alt i én enkelt it løsning.
Det garanterer vi

Nul ekstraregninger. Nogensinde

Vores prisliste er ens for alle – fast pris på alle ydelser. Du får it til et fast månedligt abonnement, hvor alt er inklusiv. Prisen er sammensat af antal brugere, softwarelicenser, serverkapacitet og mængden af data.

Glad eller gratis

Prøv din it løsning, før du siger ja tak. Vi bygger og implementerer din løsning i et parallelt miljø – klar til dig. Her kan du teste alt af, inden du beslutter dig endeligt. Du får først en regning, når du er glad.

Leveringsgaranti.
Regn med det 

Du får en fast pris på implementering af din løsning. Prisen holder, uanset om din løsning koster os ekstra timer eller ej. Det er nemt at budgettere med. Og det er din garanti for, at du ikke får ubehagelige overraskelser.

Skal vi hjælpe dig 
med at gøre it nemt?

Outsourcing af it afdeling

keyboard_arrow_up